MJFs forside Medlem MJ-bladet MJ-forum MJ-børsen MJ i Norge Fotoalbum Blogger Aktuelt
Forumets forside Forumets forside > MJ-Weblogger > Weblogger
  Aktive tråder Aktive tråder RSS Feed: Fra togkjelleren
  FAQ FAQ  Søk i forum   Kalender   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Fra togkjelleren

Svar Svar Side  123 22>
Forfatter
melding Sortering i motsatt rekkefølge
Stein Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 16 juli 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér Stein Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Fra togkjelleren
    Sendt: 31 juli 2010 kl. 10:13
Hvis du er VELDIG kjapp kan du kjøpe et relehus fra Scan Train. Men de tar katalogen sin offline I MORGEN 1. August. Link:   http://www.scantrain.no/index.php?act=viewProd&productId=5
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Til toppen
kokken Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 24 mars 2007
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 juli 2010 kl. 01:26

Disse er utsolgt hos togbutikken, går der ann å få tak i andre steder eller må man belage seg på scrarchbygging?

Endret av kokken - 31 juli 2010 kl. 01:26
Mvh
Tom-Andrè Engebretsen

Aassliabanen
Til toppen
jevistad Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: pålogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 juli 2010 kl. 01:13
Sitat: kokken

Takk for tegningen Jon Einar, var til stor hjelp. Men hvordan ser en sporskiftebu ut men vi er inne på det? Noen som vet?
For eksempel slik:

Hilsen Jon Einar

Til toppen
kokken Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 juli 2010 kl. 01:08
Takk for tegningen Jon Einar, var til stor hjelp. Men hvordan ser en sporskiftebu ut men vi er inne på det? Noen som vet?
Mvh
Tom-Andrè Engebretsen

Aassliabanen
Til toppen
TXP Skåra Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 19 juni 2009
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér TXP Skåra Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 juli 2010 kl. 00:51

Den lille døra til venstre inneholder betjeningspanel for bomanlegget på en planovergang også, hvis bua er plassert ved en sådan. Tau for sperring av veien og skilter til å sette på varsellysene når plo. er ute av drift er det også der. Viktig lite byggverk på enhver modelljernbane med planovergang!

Åsmund.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Til toppen
jevistad Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 juli 2010 kl. 23:09
Sitat: jevistad

Har du noen nærbilder av den sporskifterbua??
Har ikke billedsamlingen min tilgjengelig nå, men jeg skal få lagt ut en tegning om en ukes tid
Her er en tegning av bua i 1:1, det er en såkalt AS-kiosk som inneholder releer etc. til sikring av sporvekselen.
En sporskiftebu er noe annetSmile
Hilsen Jon Einar

Til toppen
Ørjan Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 06 november 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér Ørjan Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 juli 2010 kl. 21:57
Derfor!Wacko (hi hi)

Endret av Ørjan - 22 juli 2010 kl. 21:57
Mvh
Ørjan Utne
Ålgård i FREMO
NSB All year round...
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 04 januar 2007
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 juli 2010 kl. 21:54
Hvorfor er du så flink til å lage naturtro landskap!?Clap
"Banen som aldri ble bygget" 1949-1959
SJT
Mvh Stian

Til toppen
jevistad Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 juli 2010 kl. 23:20

Har ikke billedsamlingen min tilgjengelig nå, men jeg skal få lagt ut en tegning om en ukes tid
Hilsen Jon Einar

Til toppen
T43 Se rullemeny
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 22 april 2010
Land: Sverige
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér T43 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 juli 2010 kl. 12:05

Lima-lok kan liknas vid "dummies" när det gäller drivningenLOL men för övrigt när det gäller skalariktighet och detaljer så tycker jag att de är mycket fina ombyggningsobjekt, då de kan bli väldigt fina modellerClap med extradetaljer och med en bättre drivenhet.

I mitt fall så kommer drivningen att bli ett (Rc / El.16) driv från Roco, och det är ju inte helt fel,
de loken har i mitt tycke mycket fina gångegenskaper. Övriga detaljer blir Entec strömavtagare,
mässingplogar, http://www.skaladesign.no/produkter/detaljer/messingploger-til-el13-og-el14,
och nya ventilationsluckor  http://www.messingmodeller.no/?page_id=13, och kanske lite mer
detaljer.

Jag har också byggt om ett El.14 till en Lima-superline (CargoNet) Wink, det också med en hembyggd Roco-drivenhet, baserad på kugghjul och hjul från Rc-loket.

Jag kan ta några bilder och visa hur jag har byggt om mina lok, håller annars med att det skulle vara väldigt intressant att se hur ni andra har byggt om era lok, det ger alltid ny inspiration att
få se andras byggen. 
Peter
Til toppen
El Loco Se rullemeny
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 13 januar 2009
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér El Loco Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juli 2010 kl. 19:35
Håper dere (T43, Ørjan og andre!) deler erfaringer og fremdrift i El 13- prosjektene deres med oss vanlig dødelige, gjerne med illustrerende bilder og beskrivelser.
Har selv noen El 13 og El 14 som skal märklinifiseres og forhåpentligvis få en litt bedre detaljering, med blant annet lys.... Er grønn på området, og håper å lese litt om deres erfaringer underveis! Smile Kanskje vi skulle lage en tråd som tar for seg "ombygginger for dummies"? Det hadde vært noe for meg! LOL
Til toppen
Ørjan Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér Ørjan Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juli 2010 kl. 16:46
Sitat: T43

Sitat: Ørjan

Heisann.

Hobbytrade kommer med El.13 OBAS i modell i 2010/11Clap
Hej, jag har sett att Hobbytrade kommer med en modell av El.13
blir säkert en toppenmodellSmile 
men jag tänker ändå bygga klar min Lima-modell, har hållit på med den
ett tag nu, nästa steg är att börja måla.
Holder selv på med en gammel Lima. Skal ha Hobbytrade i tillegg, men Skal bygge opp min egen Lima til "superline":-)
Mvh
Ørjan Utne
Ålgård i FREMO
NSB All year round...
Til toppen
T43 Se rullemeny
Nykommer
Nykommer

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér T43 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juli 2010 kl. 14:28
Sitat: Ørjan

Heisann.

Hej, jag har sett att Hobbytrade kommer med en modell av El.13
blir säkert en toppenmodellSmile 
men jag tänker ändå bygga klar min Lima-modell, har hållit på med den
ett tag nu, nästa steg är att börja måla.
Peter
Til toppen
Ørjan Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér Ørjan Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juli 2010 kl. 06:17
Heisann.

Mvh
Ørjan Utne
Ålgård i FREMO
NSB All year round...
Til toppen
T43 Se rullemeny
Nykommer
Nykommer

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér T43 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juli 2010 kl. 03:09
Hej,
är relativt ny här på forum mjf. Har tittat runt lite på det mesta som finns, och jag är väldigt imponerad av ditt landskap, och dina modeller!!! En modell som jag är särskilt intresserad
av är OBAS El13, eftersom jag har sett den passera här i Hofors (Sverige) med biltåg, och
håller på att bygga en sådan av en Lima modell. Har byggt en ny drivning till loket (använder Roco's Rc driv) men har fundering ang. färg till OBAS, grön till lokkorg och grå/vit till tak?
Har du något tips på färg, kulör och fabrikat?

mvh/Peter
Peter
Til toppen
kokken Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juli 2010 kl. 01:41

Sitat: a[c

e]Hva har du brukt for å lage "støttemuren" som går langs togsporet?
Den er gipsavstøpning av ekte stein, formen har jeg laget selv av silikonmasse.
Steinene trykkes ned i en "pute" av plastilin, da er man ikke avhengig av at steinene er like tykke og kan kun konsentrere om "visen"
Så lages en ramme rundt og silikonen kan fylles oppi.
Ikke overvettes fornøyd med resultatet, jeg tror nok det kunne blitt vel så naturlig med tillskjærte gipssteiner.
Har dessverre ikke noe godt bilde av ferdig form.
Mvh
Tom-Andrè Engebretsen

Aassliabanen
Til toppen
jevistad Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 juni 2010 kl. 17:24
Sitat: øystein lb

Er det mulig og få bilder av banen bit for bit bortover. Hvor langt er du kommet?

Bildeopplastingen på forumet virker ikke, så det får bli en annen gang.
Ellers er det jo noen bilder hvis du klikker på logoen under signaturen min, det viser vel også hvor langt jeg har kommet.
Uansett blir det oppdateringer i bloggen så for det er noe å meldeWink

Etter workshopen du hadde i trondheim i vår så har jeg blitt ganske ivrig, ikke bare på de temane du snakket om. Men også på andre områder.
Takker for en fin søndag. Håper du finner turen nordover igjen en annen gang også.
 Hyggelig å høre og takk i like måte.

Jeg skifter tema og spør: Hva slags gress bruker du? Når du etter på brukte sprøyetlim så strødde du på gress av hvilken type?

Jeg bruker Heki statisk gress og strør på med blended turf eller medium green coarse turf fra Woodland.
Man kan også "skjøte" på gresset på denne måten.

Det står litt om det her:
Hilsen Jon Einar

Til toppen
øystein lb Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 august 2009
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér øystein lb Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 juni 2010 kl. 18:49
Er det mulig og få bilder av banen bit for bit bortover. Hvor langt er du kommet?

Etter workshopen du hadde i trondheim i vår så har jeg blitt ganske ivrig, ikke bare på de temane du snakket om. Men også på andre områder.
Takker for en fin søndag. Håper du finner turen nordover igjen en annen gang også.

Jeg skifter tema og spør: Hva slags gress bruker du? Når du etter på brukte sprøyetlim så strødde du på gress av hvilken type?

Seiner på kvelden kommer det oppdatering på bloggen min:
Min blog på de stor internetts servere:http://oysteinlb.wordpress.com
epost: oystein.l.blomsoy@gmail.com

Hilsen øystein Lutro blomsøy
Til toppen
Chr. Lil. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 08 januar 2009
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér Chr. Lil. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 april 2010 kl. 21:44

Til stolper bruker jeg 0,8mm blomstertråd, og sytråd til trådSmile
Takk for informasjon! Smile
Men sytråd? Blir ikke den "pistrette"? Eller har du malt den sånn at det blir borte?

Legger ved et spørsmål til: Hvor får man tak i gouchemaling som du bruker til å farge gipsen med? Er det noen annen maling man kan bruke som gir pipsen litt seigere størkning?

Endret av Chr. Lil. - 14 april 2010 kl. 22:15
Til toppen
jevistad Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 april 2010 kl. 16:25
Til stolper bruker jeg 0,8mm blomstertråd, og sytråd til trådSmile
Hilsen Jon Einar

Til toppen
 Svar Svar Side  123 22>

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Denne siden ble generert på 1,453 sekunder.